Dag 8 & 9 - Jodhpur Zaterdag 17 & Zondag 18-07 - Reisverslag uit Jodhpur, India van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Dag 8 & 9 - Jodhpur Zaterdag 17 & Zondag 18-07 - Reisverslag uit Jodhpur, India van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Dag 8 & 9 - Jodhpur Zaterdag 17 & Zondag 18-07

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

19 Juli 2010 | India, Jodhpur

Deze twee dagen waren we in Jodhpur, ook wel bekend als 'de Blauwe stad'. We verbleven in Saji Guesthouse. Echt een superschattig huisje, wat zo ongelooflijk mooi geweest moet zijn. Een vierkant huis, met allerlei trappen overal, met in het midden van het huis van onder tot boven in elke vloer een groot gat, wat volgens mij als doortochting moest fungeren. Wij sliepen op de bovenste verdieping (veel obstakels waar we moesten bukken, alles is zo handig voor lange mensen hier, papa heeft tig keer zijn hoofd gestoten..). Laura en ik sliepen in een kamer met een 2-persoons bed én een 1-persoonsbed, met overal hartjes aan de muren. Ontzettend grappig. De badkamer was wat minder grappig.. (lees: vies).

De eerste dag hebben we geen goed uitzicht over de stad gehad, dus nog niks meegekregen van de blauwe kleur in de stad. We liepen de eerste dag lekker door alle straatjes, een beetje rondkijken en vooral onze ogen uitkijken bij wat er allemaal te zien was. Overal (gezellig) druk en zo veel dingen te zien. Een bekend gebouw was de Clocktower, wat ons herkenpunt was als we de weg terug moesten vinden haha. (Gelukkig zat ons guesthouse niet ver daarvandaan). Op een gegeven moment kwamen we bij een 'meertje' terecht, wat zo ontzettend smerig was, en waar wonderbaarlijk genoeg iemand aan het zwemmen was.. Wat voor een weerstand moeten die mensen wel niet hebben zeg!
Aan de overkant van de weg was een soort mega grote vierkante put, waar al het regenwater in opgevangen werd en waar mensen waarschijnlijk ook baden als er genoeg water is. Overal langs de zijkanten waren trappen, van onder tot boven een heel trappenstelsel. We zagen dat namelijk allemaal, omdat er amper water in zat..
Ook gingen we nog langs een superleuk (en super goedkoop) winkeltje, een waar walhalla voor ons vrouwen. Harembroeken, jurkjes, shirts, van alles ingeslagen natuurlijk haha.

Oja, helemaal vergeten te zeggen, maar in Jaisalmer deed mn camera het ineens niet meer.. Contactstoornis tussen de lens en de body.. Dus dat was het einde van mijn camera en India foto's maken. Gelukkig had papa nog een lens over, thank god.

Zondag gingen we met een tuktuk de berg op om tempeltjes en paleisjes te bezoeken. Vanaf de top van de berg hadden we een geweldig uitzicht over Jodhpur en zagen we eindelijk waar zijn bijnaam vandaan kwam: voor ons lag een (redelijk) blauwe stad.
Eerst gingen we naar een wit paleisje, erg mooi. Daar krijg je echt zo'n prinsessengevoel. Verder zijn we naar (geloof ik) een soort fort geweest, waar we een koptelefoon als gids kregen haha. Maar het was zo stervenswarm dat die koptelefoon gewoon je hoofd afzweette, ik vond het in ieder geval geen succes. Binnen in de kamers hingen hele vitrines met allerlei wapens, zwaarden en dolken.. Bizar om voor te stellen dat daar mensen mee vermoord zijn..
's Avonds zijn we gaan eten bij een ander hotel, met een dakterras en uitzicht over heel de stad. Ja, beviel prima daar met het mooie uitzicht. (alleen de wind die zorgde voor een rammelende emmer was een beetje jammer).

Jodhpur was een erg leuke stad, maar stiekem had ik dankzij internet thuis, wel meer van de blauwe stad verwacht. Er was minder blauw dan ik gedacht had. Maar goed, dat maakte het verder niet minder leuk =)