Dag 12 - Udaipur Woensdag 21-07 - Reisverslag uit Udaipur, India van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Dag 12 - Udaipur Woensdag 21-07 - Reisverslag uit Udaipur, India van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Dag 12 - Udaipur Woensdag 21-07

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

22 Juli 2010 | India, Udaipur

Vandaag is mama weer meegegaan. Zij wilde natuurlijk ook wat van Udaipur zien, dus zijn we eerst een stukje gewoon gaan lopen door de stad. Het hele meer stond droog omdat er zo weinig water viel, dus liepen we door het voormalige meer richting het witte paleis. Raar om voor te stellen dat na een regenperiode er een berg water ligt op de plek waar je op dat moment loopt..
Daarna liepen we verder de stad in. We zagen natuurlijk weer van alles, overal kleurrijke mensen met mooie sari's enzo, die ik nog steeds fascinerend vind. Maar op een gegeven moment liepen we op een grote (hoofd) weg, waardoor we eigenlijk niet veel meer tegenkwamen. Wel kwamen we langs een meisjesschool, die toevallig net uit was, dus heel de straat liep vol met meisjes met vlechten in het haar en een blauw-witte schooluniform. Dat was dan wel weer heel leuk om te zien, ook omdat ze ons heel interessant vonden. Een paar meisjes probeerden steeds mijn aandacht te trekken door te zwaaien en te lachen, zodat ik een foto van ze zou maken. Erg grappig!

Na zelf een stuk gelopen te hebben namen we een tuktuk met een gids die ons allerlei dingen ging laten zien. Eerst nam hij ons mee naar een soort drukkerij. Nee dat is niet het goede woord. Het kwam er op neer dat ze daar stempels hadden die ze gebruikten om patronen en figuren op kleren en kleden enzo te zetten. De man daar liet ons ook zien hoe ze dat doen. 3 Verschillende stempels, eerst een voor de buitenrand, dan de eerste kleur en dan een 2e kleur. Wij maakten uiteindelijk een olifant met groen en paars. Erg leuk om te zien hoe zoiets gedaan wordt. Daarna werden we naar zo'n ruimte gebracht waar ze ons kleden, spreien, kussens en van alles wilden verkopen, maar we hadden al meer dan genoeg dus daar hebben we ons uit weten te praten. Ze lieten ons nog wel zien hoe een heel patroon op een doek gemaakt wordt. Daarvoor gingen we naar een andere verdieping van het gebouw, waar een jongen aan het werk was. Hij moest met een stempel met goude verf, een patroon zetten op een roze doek (zie de foto, dat is duidelijker haha).
Daar kochten we nog 3 stempels als souvenirtje voor thuis.

Ergens anders was een soort tekenruimte. Echt super interessant, want die mannen waren allemaal bezig met een bepaalde detail-tekening na te tekenen. Zo gezegd zo gedaan, mooi niet dus. Want er zit een hele beredenering achter. Eerst die en die lijn, dan weer een andere lijn en ga zo maar verder. Echt respect dat ze het exact nu kunnen maken, dat is zo ontzettend veel werk. Ze zeiden ook dat ze er ontzettend lang mee bezig zijn, vandaar dat zulke tekeningen ook zo duur zijn. We gingen nog wel even naar het winkeltje waar ze allerlei van die tekeningen verkochten, want het leek ons wel leuk om een mooie tekening voor thuis aan de muur mee te nemen. Maar de prijzen waren iets minder leuk, dus dat idee was snel geschrapt.

De tuktuk zette ons ergens bij een bazaar straatje af. Bleek dat we daar de vorige dag al zelf waren geweest. Maar goed, toen zijn we lekker richting het hotel gaan lopen. Op de terugweg kwamen we nog een hele stoet mannen in het wit tegen, waaronder een man op een paar, een zanger en een heel orkest leek het wel. Wat bleek: die man op het paard ging trouwen en was op weg om zijn vrouw op te halen. Dat deden ze niet rustig, want overal op straat gooiden ze van die knalbommen. Erg fijn voor de oren.

Bij het hotel gingen we op het dakterras een hapje eten. Het begon wat te waaien en de lucht begon er dreigend uit te zien. Wij helemaal blij want we dachten gaat het nu éindelijk regenen? Na een tijdje begon het in de verte inderdaad te regenen. Dat was een supermooi gezicht. Bij de bergen regende het en verder was het droog. Wel viel de stroom meerdere keren uit in de stad. Het hotel waar we zaten had een reserve generator, dus wij zaten nog wel in het licht. Het uitzicht was echt bizar eigenlijk, een donker stadje, met hier een daar een lichtje, en een stuk verder een gordijn van regen.
De regen kwam wel steeds dichterbij want na een tijd zaten wij er ook middenin. Het afvoerputje op het dakterras zat meteen verstopt door de hoeveelheid regen in een keer, dus begon de vloer van het terras onder te lopen. Wij vonden het allemaal erg grappig haha en gingen in dat water staan enzo, maar de hotelmensen vonden het geloof ik iets minder grappig..
We zagen ook dat een aantal straten ook begon onder te lopen..

De ochtend erna vertrokken we al vroeg, dus we hebben helaas niet meer gezien of het meer al iets groter geworden was of waar al het water gebleven was.