DOWN UNDER part 1: NIEUW-ZEELAND - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu DOWN UNDER part 1: NIEUW-ZEELAND - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

DOWN UNDER part 1: NIEUW-ZEELAND

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

14 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland

Afgelopen weken hebben we elke dag zoveel gedaan, dat onze tijd in Midden-Amerika al super lang geleden lijkt. In werkelijkheid waren we er een maand geleden nog. Dat is het gekke aan reizen, de ene keer heb je het gevoel dat de tijd zo langzaam gaat maar tegelijkertijd vliegt de tijd echt. En het is niet voor te stellen hoeveel mooie dingen we zien en beleven, en uiteraard ook wat minder leuke momentjes als we bijvoorbeeld chagrijnig zijn door te weinig slaap dankzij een snurker op een dorm-room. It's all part of the experience zullen we maar zeggen ;)

Zoals jullie weten zitten we op dit moment nog met Fons en Karina, de ouders van Thom in Australië. Maar eerst nog even het laatste stukje van Nieuw-Zeeland vertellen! Het eerste deel van deze blog kennen jullie al, maar ik heb even alles van Nieuw-Zeeland in 1 blog gezet, zodat het wat overzichtelijker is! Over een paar dagen pas ik mijn blog van Australië aan met info over de laatste week hier, en dan vliegen we alweer naar Indonesië! :)

28 december begon onze tocht van Cancun via Dallas, Los Angeles en Rarotonga (Cook Islands) naar Auckland in Nieuw-Zeeland. Duurde ontzettend lang met al die overstappen. We hadden in LA de stad in kunnen gaan vanwege 11 uur wachten tot de volgende vlucht, maar het was ontzettend duur en ik was grieperig, dus hebben heel de dag lekker op banken op het vliegveld gelegen haha. Toen we aankwamen in de Cook Eilanden, leek het net op het eiland uit Lost, heel bijzonder. Vanuit daar vlogen we naar Auckland en terwijl we dat deden vlogen we de internationale tijdzone over, dus was het ineens een dag later. Heel gek om als het ware heel maandag 29 december over te slaan.

Oud en Nieuw hebben we dus in Auckland gevierd. Omdat we er pas een dag waren hadden we ook nog geen mensen ontmoet en we hadden geen idee waar het feest te beleven viel. Er bleken allerlei clubs te zitten aan het water, maar daar moest je netjes voor gekleed zijn (en wij als backpackers hebben geen sjieke kleren bij ons). We zagen een leuke plek aan het water, met een mooi uitzicht over de skyline van de stad, inclusief de Skytower waarop afgeteld werd. We zaten daar met heel veel mensen af te tellen (wat een heel tof moment was) en verwachtten een enorme vuurwerkshow. Dat gebeurde helaas niet haha, het was 5 minuten vuurwerk (alleen van de skytower) en toen was het klaar. Verder werd er nergens in de stad vuurwerk afgestoken. Toen we terug naar het centrum liepen, bleek iedereen ladderzat naar huis te gaan. Hier wordt het dus ietsje anders gevierd. Mensen beginnen de avond al vroeg met feesten en drinken en dan is het 00.00u - momentje juist dé afsluiter van hun avond, terwijl het bij ons dan pas gaat beginnen. Maar goed, niks aan te doen!

Auckland vond ik zelf een erg leuke stad. Je hebt er van alles, shoppen, mooie parken en een ferry naar Devonport. Die ferry hebben we ook een keer gepakt en kwamen uit bij een heel leuk gezellig stadje met mooie kustlijnen en vanuit de heuvel die we beklommen hadden we prachtig uitzicht over Auckland. Daarnaast was er een interessante geschiedenis, met overal bunkers en schuilkelders. Lekker rondgelopen, magnums gegeten, op het strand gelegen, ik heb er in ieder geval genoten!

Vanuit Auckland hebben we een buspas met Stray genomen voor het noord- en zuid-eiland, die ons eerst verder naar het noorden bracht en nu zijn we onderweg naar het zuiden.

De eerste dag gingen we naar Paihei, Bay of Islands. Je kon daar allerlei activiteiten doen en ook skydiven. Thom en ik hadden de deal met elkaar gemaakt om ergens in Nieuw-Zeeland te gaan skydiven. Maar die eerste dag was het besluit om toen ineens te gaan skydiven best impulsief. Maar daarom niet minder leuk! Ik werd steeds zenuwachtiger naarmate we dichterbij kwamen en vooral toen we met het vliegtuig omhoog gingen. Wij deden de hoogste skydive, van 16.000 ft. Er was een ander meisje in ons vliegtuig die bij 9000 ft sprong, toen vond ik het al ontzettend hoog en wij moesten nog bijna 2x zo hoog.. O jee! Op het filmpje zie je me ook steeds nerveuzer worden! En toen was het moment ineens daar en ging het heel snel. Voordat ik het wist zaten we ineens bij de deur en vlogen we naar buiten. De eerste 3 seconden stond ik doodsangst uit en voelde het zo onnatuurlijk maar daarna kon ik alleen maar gillen van adrenaline en de kick! Het was fantastisch. Je hebt eigenlijk helemaal niet het gevoel dat je valt, wat ik wel verwacht had. De vrije val duurde zo'n 70 seconden, en dat voelt veel langer dan je denkt. Het was geweldig!! Als je de kans hebt, doe het! Het kost een hoop geld, maar het is iets wat je maar één keer in je leven doet. We hadden ook nog een fastastisch uitzicht over alle eilandjes, het had niet beter gekund!

In het noord-eiland zijn we nog naar een aantal andere plaatsen geweest, waaronder een off-the-beaten-track stop bij een Maori-familie. Ze deden optredens voor ons, de jongens van onze groep leerden de haka en de meiden leerden een traditionele dans. Daarna sliepen we met z'n allen in een grote zaal, een massive sleep-over. Echt een topavond!

Ook hebben we nog Hobbiton bezocht. Zo leuk om alle hobbit-huisjes in het echt te zien en op het pad te lopen zoals je in de films ziet. Ook was het erg grappig om alle ins en outs te horen over de films. Zoals dat de weg ernaartoe is aangelegd door het leger. De overheid had geen geld om mensen in te huren en aangezien het leger verder toch niets te doen had haha! Daarna mocht het leger de Orks spelen in de films, fantastisch toch! Ja, Hobbiton was echt heel erg leuk.

Wat ook heel bijzonder was, was de Tongariro Alpine Crossing, een hike van 7 uur door vulkaangebied. Het is soms afzien maar je ziet fantastische dingen en uitzichten die adembenemend zijn. Ook loop je langs de Mordor-berg uit de LOTR-films, super! We waren compleet gesloopt maar het was een topdag!

Vanuit Wellington (Noord-eiland en niet zo'n boeiend stadje) hebben we de ferry gepakt naar Picton (Zuid-eiland). Heel de ferry-tocht geslapen, had wat slaap in te halen na al die snurkende slaapzalen. Dat was wel het irritantste van deze hele busreis. We wilden natuurlijk af en toe wel een privé-kamer, maar aangezien de bus maar 1 privékamer reserveert en het oudere koppel in onze bus altijd die kamer mocht van de buschauffeur, hadden wij en een ander stelletje pech..
Hebben af en toe wel echt op leuke plekken geslapen. Op een gegeven moment hadden we zelfs een heel verblijf in de wildernis voor onze groep alleen, zelfs de eigenaren gingen einde v/d middag weg. Met z'n allen gegeten en spelletjes gedaan etc., erg gezellig!

In Abel Tasman National Park hebben we een zeiltocht gedaan. Stervenskoud op de boot, maar kwamen langs allemaal mooie eilandjes, stranden en zeehonden, genoten! De terugweg moesten we lopen, maar de zon was inmiddels doorgebroken, dus was erg lekker (al hadden we er na 3u meer dan genoeg van ;)).
Daarna zijn we naar Franz Josef gegaan. We wilden heel graag de gletsjer daar beklimmen. Dan zou je met de helikopter daarheen vliegen en dan over de gletsjer lopen/klimmen. We werden opgewekt wakker want het was mooi weer en amper wolken te bekennen. Helaas kregen we bij het kantoor te horen dat de trip afgelast was ivm slecht weer. Huh? Frustrerendste was wel dat de trip van 45 min ná ons wel doorging.. Maar goed, niks tegen in te brengen helaas. Dus toen zijn we maar gaan kajakken! Stralend weer gehad terwijl we over het meer voeren. Eerste keer dat ik in een kajak heb gezeten, heb m'n armspieren in ieder geval flink kunnen trainen. 's Middags zijn we zelf naar de gletsjer gelopen (maar kun je dan natuurlijk alleen op afstand zien), maar hadden hierdoor wel het gevoel dat we genoeg hadden gezien. Besloten op dat moment dat we over een paar jaar een gletsjer in Noorwegen/Canada gaan beklimmen, die veel groter en indrukwekkender zijn. Wie gaat er mee?!

Toen op naar Queenstown. Had echt een 'town' verwachten, viel een beetje tegen. Op zich best logisch als je je inbeeldt dat ruim de helft van alle Nieuw-Zeelanders in Auckland wonen haha. Hebben hier vooral niet veel gedaan. Lekker rondgelopen en impulsief een nieuwe veel te grote handdoek gekocht omdat we onze vieze handdoeken beu waren (inmiddels wel schoon kunnen krijgen na 3x wassen in hotels). Bij Mt. Cook ook nog een gletsjer bezocht, maar daar zag je niet zoveel van omdat er zoveel puin en viezigheid overheen lag. Bijzonder dat er zoveel uitersten zijn hier. We liepen bijvoorbeeld in onze korte broek te zweten tijdens het lopen en dan bij de gletsjer aangekomen is het ineens weer hartstikke koud mét jas aan. Zoveel temperatuurs- én weersveranderingen kunnen volgens mij alleen maar hier!

Christchurch was weer even erg lekker bijkomen. We sliepen in Jailhouse, een oude gevangenis, waarbij je echt het gevoel had in een cel te slapen. Heel bijzonder. Helaas was er in Christchurch nog veel kapot of nog niet gerenoveerd na de aardbeving van een paar jaar geleden. Omdat er veel winkels verwoest zijn, hebben ze een tijdelijke oplossing en is er een container-mall. Een winkelgebied met alle winkels in containers, ziet er erg leuk uit. En toen kwam daar ook het moment dat we naar de kapper moesten.. Hadden we niet heel veel zin in omdat kapperbezoekjes nooit zo heel positief verliepen bij ons. Bij mij was het makkelijk, een stuk eraf aan de achterkant en aan de voorkant. Thom liet zijn kapper een foto zien van hoe die het eerst had, de kapper keek 1 seconde en zei toen OK. Zag er niet uit zoals op de foto haha maar allemaal goedgekomen gelukkig!

Alles bij elkaar genomen is Nieuw-Zeeland echt een fantastisch land. Hele mooie natuur, trips, hikes. Je moet er natuurlijk niet heengaan als je alleen maar grote steden wilt zien en wilt shoppen, maar buiten dat raad ik het zeker aan! (ps. Shoppen kan wel heel goed in Auckland ;))

• 14 Januari 2015 - 23:57

Loor:

Hee jolene wat een verhalen weer! Het gaat maar door! Op de een of andere manier lees ik je verhalen steeds als ik in de trein zit, ben ik iniedergeval even zoet want ze zijn heerlijk lang! Liefs!

• 15 Januari 2015 - 11:26

Rianne:

He Jolien, geweldig mooi verhaal weer! Jullie zullen wel een gevoel hebben dat het allemaal eenrichtingsverkeer is van jullie uit maar geloof maar dat jullie veel mensen laten genieten van jullie verhalen en foto's.
    Wij maken gewoon niet zoveel mee haha! Het is iedere keer weer een kadootje om een nieuwe episode te lezen! De volgende maanden hebben jullie ook regelmatig reisgezelschap dus let maar eens op hoe de tijd vliegt

• 15 Januari 2015 - 13:20

Karina:

Prachtig beschreven weer, Jolien. Ben best wel jaloers op jullie avonturen. Fijn dat jullie dat nu kunnen doen zo samen. Vooral dat skydiven, lijkt me echt kicken. Wie weet doe ik het ooit ook nog weleens. Nog twee weekjes en dan komen wij jullie vervelen, haha, in Australië. Kijken er erg naar uit.
    Geniet nog maar lekker en tot snel. Veel liefs voor jullie allebei

• 15 Januari 2015 - 16:02

Annelies:

Weer erg leuk om jullie avonturen te lezen. Spannend en een ervaring voor het leven.
    Groeten uit Nederland

• 16 Januari 2015 - 11:02

Hanneke Janssen:

geweldig , Jolien, hoeveel avonturen jullie samen beleven.
    En zo leer je je partner wel kennen, lijkt mij
    Geniet van deze mooie tijd.
    liefs, Hanneke

• 16 Januari 2015 - 15:45

Wilma :

Hoi meissie,weer genoten van je verhaal,prachtig omschreven al jullie avonturen.
    En hoe geweldig en spannend is dat om te sky diven,ben trots op je/jullie.
    Fijn om jullie via Skype weer te hebben gesproken.Er komt een gezellig fam.bijeenkomst aan komende tijd.Geniet van elkaar ,wij doen het op afstand. Dikke kus en knuffel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 24 Januari 2015 - 10:07

Thirsa De Bruijn:

Hi babe! Net al je verhalen gelezen en nog een keer de foto's op je Facebook! Wat een avonturen zeg. Het klinkt fantastisch!

• 14 September 2015 - 19:58

27 december 2014

Hey Jolien en Thom!

Helemaal vergeten om jullie een fijne kerst toe te wensen. Met terugwerkende kracht bij deze dus :)
    Lijkt me heel leuk en bijzonder om zulke dagen in je zwembroek te kunnen vieren. Hier is vannacht een aardig pak sneeuw gevallen. Mijn zwembroek blijft dus nog maar even waar tie is.
    Gisteren hebben we onze jaarlijkse AV-Maria Christmasrun weer gehad. Kregen Sandra en ik van jouw vader die grote beker. 'Omdat wij onze eigen wedstrijd aan het winnen waren'... Dikke tranen maar oh wat lief. Nu ga ik het zeker redden. De trofee staat te blinken voor het raam ;)
    Waar zitten jullie met de jaarwisseling? Of blijven jullie lekker thuis? ;)
    Hoor/lees snel weer van jullie.

Have fun!
    BJ

• 14 September 2015 - 20:00

31 december 2014

Hé Jolien en Thom.

Weer een reuzenstap gemaakt in jullie wereldreis. Continent nr. 2 is aan de beurt. NZ moet erg mooi zijn. Ook weer gewoon lekker zomer. Is toch lekkerder dan die kouwe zon hier. En lekker snel oliebollen :). Hoe lang was het vliegen? Kwam je over Hawaii?

Veel plezier en vergeet niet de bubbels koud te zetten!!
    xxx

• 15 September 2015 - 21:31

Wilma:

25 februari 2015 15:31

Zo ik ben weer helemaal bij!!En als afsluiting weer een dikke knuffel en kusXXXXXXXXX

• 15 September 2015 - 21:32

6 februari 2015

We kregen zondag (feestje Mathijs en BJ) helaas geen contact (skype) met jullie. We hebben wel een weekendje weg kado gekregen. We zullen proberen iets op jullie route te vinden!