Belize; snorkelen en relaxen - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Belize; snorkelen en relaxen - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Belize; snorkelen en relaxen

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

10 December 2014 | Belize, Caye Caulker

In Caye Caulker (Belize) zijn we uiteindelijk 4 dagen gebleven. We hadden een busticket gekocht die ons van Guatemala naar Belize City bracht, waar we werden afgezet bij het haventje. Belize City zag er heel armoedig en creapy uit, we waren blij dat we daar niet zouden blijven. Bij het haventje kun je een ferry ticket kopen naar Caye Caulker, die om het uur gaat. We zaten er eerst over te denken om te gaan duiken bij the Blue Hole. Maar het was ontzettend duur en we hoorden van mensen dat je niet zoveel extra bijzonders ziet én dat je een ervaren duiker moet zijn. Dat je met snorkelen eigenlijk net zoveel ziet of zelfs mooiere dingen. Daardoor besloten we een snorkeltrip te boeken, wat je op elke hoek van de straat kunt regelen (oke, in werkelijkheid in 2 straten bij elk tentje, zo groot is het eiland niet haha). De ene helft van het eiland is gericht op de toeristen en de andere helft van het eiland wonen de lokale mensen. Een heel relaxte plek om lekker rond te hangen.

Wel is Caye Caulker vergeleken met andere landen in Midden-Amerika aan de dure kant. Het eten in restaurants is er best duur (en zelf koken kan amper omdat de supermarkten niks hebben). Maar we hebben een leuk, goedkoop en lekker tentje gevonden waar we 3 keer hebben gegeten. Ik ben de naam vergeten, maar mocht je in Caye Caulker komen: als je op het strand staat aan de kant van het haventje, 2 straten verder het eiland in lopen waar de bakker zit. Schuin tegenover de bakker is het restaurantje, met gekleurde planken en picknicktafels buiten.

De snorkeltrip was erg tof, we hebben op 4 plekken gesnorkeld en de mooiste dingen gezien. Een aantal zeeschildpadden, haaien die gevoerd werden (al voelde het wel erg onnatuurlijk om 2m van de haaien te zwemmen), veel andere vissen en een schipswrak. Op de boot was het wel echt heel koud door de zeewind, wat het iets onaangenamer maakte. Maar ik kan me nu wel goed voorstellen wat die mensen bedoelden dat het snorkelen even mooi is als duiken!

Vanuit Caye Caulker wilden we naar Playa del Carmen in Mexico gaan. We vroegen advies in ons hostel Jeremiah's Inn en volgden dat op. We namen 's ochtends de eerste ferry terug naar Belize City, daar pakten we een taxi naar het busstation (wat trouwens in een hele onaangename buurt ligt) en daar namen we een plaatselijke bus naar Chetumal. De kaartjesjongen in de bus hielp ons bij de grensovergangen en douanes met alles (wat soms niet helemaal duidelijk waar je heen moest en wat je in moest vullen, dus was erg fijn). Al met al ging het echt heel soepel, hadden we niet verwacht! Er gaan ook Express bussen naar Playa del Carmen, maar dat zijn nachtbussen en het schijnt dat die gevaarlijker zijn qua bende-overvallen. Dus daarom kozen we voor de dag bus :) Terwijl we trouwens aan het wachten waren op de bus, las ik een mailtje dat ik een nieuwe backpack had gewonnen n.a.v. een prijsvraag, super fijn voor als ik terugkom!

• 14 September 2015 - 20:14

Bert-Jan Bos:

4 december 2014

Hé travellers,

Van Sandra was zeker fantastisch nieuws. Vandaag heb ik er zelf nog een flinke schep bovenop gedaan! Die rottige tumoren hebben het helemaal niet naar hun zin in mijn gezonde lijf. Moedertumor is zo'n 60% kleiner geworden terwijl anderen hun biezen hebben gepakt en dus mijn lichaam hebben verlaten :)

Een mooie samenwerking tussen pillen en mijn talisman (waarvoor nogmaals dank).
    Veel plezier in Guatemala.
    Drink er een van ons!
    xxx BJ en Sandra