Tanzania; ik houd van de Serengeti! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Tanzania; ik houd van de Serengeti! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Tanzania; ik houd van de Serengeti!

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

12 Juli 2015 | Tanzania, Arusha

Na een voor ons gevoel korte tijd in Kenia gingen we op 30 juni naar Tanzania, met als eerste stop Arusha. Op de valreep hebben we bij de grensovergang nog een Keniaans souvenirtje gescoord bij een vrouwtje op straat; een versierde callabas.

In Arusha deden we een village walk, met als gids een masai man. Hij liet ons een masai-museum zien en vertelde dat op aandringen van de overheid de besnijdenis bij de meisjes (gelukkig!) afgeschaft is. Bij de jongens niet.. En als ze huilen tijdens de besnijdenis kunnen ze geen man worden (schande!) en niet trouwen met iemand van hun eigen stam. Heftig en bizar dat zulke dingen tegenwoordig nog gebeuren. Daarna liepen we naar zijn dorpje. Typisch Afrikaanse klei-hutjes, loslopende geitjes en kindjes met snottebellen. Overal kinderen die aan je hingen, met je wilden spelen, opgetild wilden worden; leuk en overweldigend, maar ook vertederend. We namen ook een kijkje bij de 'kliniek'. Huisje bestond uit 3 kamers, waar kindjes lagen met slangenbeten etc. Sommigen uit onze groep maakten zelfs foto's van de kids. Voelde enorm ongepast, voelde echt als aapjes kijken.
De vrouwen uit het dorp hadden zelf winkeltjes gebouwd, kochten daar ook een leren schild die ze als wapen gebruikten bij de jacht.

En toen op naar de Serengeti! Op weg daarnaartoe kwamen we langs de Ngorongoro krater waar we morgen naartoe gaan. Zag er vanaf boven nogal kaal uit, maar bleek best mooi te zijn, met veel wildlife. Hebben daar ook onze eerst neushoorn (heeeeel in de verte) gespot.
Weer een hoop mooie dieren gezien vanuit de jeep; zebra's liepen langs onze jeep, giraffes, hyena's lagen te slapen in een greppel. Zagen ook een luipaard in het gras zitten, bleken er ineens 3 te zijn, wauw!
En toen was daar ook het magische moment dat we ein-de-lijk dé leeuw met manen zagen liggen, op een rots nog wel. Dat was zo'n mooi moment. Hij gaapte en gromde een paar keer, fantastisch. Bleek er nog een mannetje achter hem te liggen. Onze dag kon niet meer stuk. Als klap op de vuurpijl nog een grote groep leeuwen (stuk of 9) samen op een rots zien liggen. I love Africa!
De andere game drive was 's ochtends, terwijl er een hoop luchtballonnen waren, die redelijk laag vlogen. Ineens sloeg een gigantische kudde zebra's op de vlucht, hoorden later dat er een leeuw aan het jagen was.

Het mooiste en meest magische moment was toen Thom een leeuw spotte in het struikgewas. De vrouwtjesleeuw kwam een beetje omhoog en liep richting onze jeep. Hartstikke bijzonder, maar zodra ze de weg op liep bleef ze staan om te wachten. Zoals een moeder wacht op haar treuzelende kinderen. En ja hoor, daar kwamen 2 welpjes achter de moeder aanlopen, die de weg overstaken en voor onze jeep liepen. Wauw! Liepen ze met z'n drietjes over de weg, prachtig om te zien.

Bij het kamperen werden we weer gewaarschuwd voor wilde dieren, aangezien we in het park sliepen. Als je een dier ziet, moet je dezelfde weg achterstevoren terug lopen en vooral niet in paniek raken, rennen en schreeuwen. Good luck. Elke nacht ben ik aan het spoken. Die nacht stonden er allerlei zebra's naast onze tent te grazen, we hoorden ze zelfs het gras eraf trekken, kauwen en ademen. En toen kreeg de slaapwandelende Jolien het briljante idee dat ze de tent uit moest. Gelukkig wist Thom me terug in bed te krijgen haha.

In Dar es Salaam sliepen we aan het strand, hebben de stad zelf alleen vanuit de truck gezien, heel druk en chaotisch. Hebben daar een upgrade gedaan en in een hutje aan het strand geslapen. Daar ook onze eerste echte 'truck-party' gehad, erg gezellig! We mochten hier trouwens niet alleen op het strand lopen en vooral niet te ver. 4 van onze groep deden dat toch en werden overvallen door mannen met machetes..

Daarna nog een paar dagen genoten in Zanzibar. Heerlijk rondgelopen en souvenirs geshopt in Stonetown; leren slippers en een groot schilderij met masai-mensen. Kregen hier ook een tour over de slavernij. Niet voor te stellen dat dat een relatief korte tijd geleden nog gebeurde.. In Zanzibar ook gedoken, maar stond een sterke stroming en was niet super mooi. Maar we zijn tenslotte ook verwend met hele mooie plekken.

• 14 September 2015 - 20:29

Bert-Jan Bos:

5 juli 2015

Everything is gonna be allright!

Is het een beetje vol te houden daar? Prachtig continent waar je schijnbaar heel makkelijk verliefd op kan worden? Hebben jullie ook een leuke groep (was toch een groepsreis)?