Guatemala & Honduras; de Maya-route - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Guatemala & Honduras; de Maya-route - Reisverslag uit Flores, Guatemala van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Guatemala & Honduras; de Maya-route

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

09 December 2014 | Guatemala, Flores

Vanuit Leon gingen we naar Antigua in Guatemala. We wilden eerst door Honduras om naar de Copan Ruines te gaan, maar de vrouw van het hostel verklaarde ons compleet voor gek dat als we naar Honduras of El Salvador zouden gaan omdat het daar echt gevaarlijk was volgens haar. Hadden we weer een goede reden om een deel over te slaan. Naar Antigua moesten we wel 3 grenzen over.. Die met Honduras en El Salvador gingen vlot, maar toen we de grens met Guatemala overstaken moesten we een uur wachten op onze politiebegeleiding die ons naar Antigua zou brengen.. Slik. Gelukkig alleen uit voorzorg omdat er een jaar geleden problemen waren geweest met bendes. Wij dachten dat Guatemala het veiligste land was. Nou ja, als overal agenten met enorme guns staan is het inderdaad wel veilig haha. Nee wij hebben helemaal niets gemerkt van wat voor onveiligheid dan ook. Gelukkig maar :)

In Antigua maakten we een uitstapje naar de markt van Chichichastenango (die alleen op donderdag en zondag is). We hadden een enorme lokale markt verwacht, maar we merkten dat het vooral gericht was op toeristen. De meeste kraampjes verkochten dezelfde souvenirtjes. Het was daarentegen wel een hele belevenis en erg leuk ook! Al die souvenirtjes waren stiekem wel een walhalla voor een shopfan zoals ik.. We kochten een traditionele Guatemalese riem (die naast onze Boliviaanse riem komt te hangen) en een maya bord om op te hangen. In het midden van de markt was een kerkje, met daar om heen een bloemenmarktje.
Ook kochten we in Antigua nog hele leuke souvenirtjes voor onze moeders en zussen (en voor mezelf :)). Nog 3 maanden geduld hebben Laura!

Vanuit Antigua gingen we naar Copan Ruinas in Honduras. Daar sliepen we maar 1 nachtje, alleen voor de ruïnes en gaan daarna weer door naar Lanquin in Guatemala. De ruïnes zijn vlakbij het dorpje en leuk om te bezoeken. Het is bijzonder om voor te stellen hoe dat vroeger eruit gezien moet hebben. Daar kregen we helemaal een goede indruk van omdat er reconstructie platen lagen met tekeningen hoe het er vroeger uitgezien moet hebben. Bij ons viel 's avonds om 23.00u de stroom uit in het hele stadje en dat was de dag erna nog niet opgelost. Precies toen wij weggingen, gingen de lampen weer aan. De bakker had dus ook geen brood kunnen bakken :(

We gingen naar Lanquin om Semuc Champey te bezoeken. Daar ga je naar een rivier midden in de jungle, die bestaat uit verschillende lagen met natuurlijke zwembaden van helderblauw water. Super mooi en heel bijzonder om zelf erin te zwemmen. Wel was het redelijk koud en knabbelden de visjes aan m'n benen.. Ook maak je een wandeling door een grot. Nou ja, wandeling.. We zwommen, liepen, gleden en klommen op tegen een waterval. En dat alles terwijl je probeert je kaarsje boven water te houden. Ja, dat was toch echt wel de bijzonderste belevenis van de dag!

Vanuit Languin pakten we een bus naar Flores. Dat is een stadje vlakbij Tikal, waar de mooie Maya ruïnes van Guatemala zijn, die midden in de jungle liggen. Je kunt daar naartoe gaan voor de zonsopkomst of voor de zonsondergang. Wij kozen voor de zonsondergang, omdat het én 10 euro goedkoper is p.p. en omdat we lekker uit wilden slapen. Achteraf echt de goede beslissing geweest, want onze gids vertelde dat het die ochtend super bewolkt was en ze geen uitzicht hadden gehad. Ik vond het echt een hele bijzondere en magische plek. De ruïnes liggen midden in de jungle, de apen maken geluiden en slingeren boven je hoofd in de bomen, sommige tempels zijn nog bergen van natuur en andere tempels zijn maar voor de helft uitgegraven. De Maya's hielden twee keer per jaar balspelen, waarbij de winnaar geofferd werd. Wij dachten eerst dat de verliezer geofferd werd, omdat je anders niet zo hard zou proberen te winnen. Maar toen vertelde de gids dat de mensen juist wilden winnen omdat het een eer voor hen was om geofferd te worden..

Oh vergeet ik bijna te vertellen! Vandaag hebben we ein-de-lijk niet-zoet-brood gevonden! Maar broodjes zoals thuis!! Helemaal toen we een pot pindakaas kochten voor 5 euro. Beste aankoop van de dag! Oh wat hebben we genoten!

Morgen nemen we de bus vanuit Flores naar Belize. We hebben een ticket geregeld die ons rechtstreeks naar Caye Caulker brengt, waar je het een na grootste koraalrif ter wereld hebt. Perfecte plek om te snorkelen en te duiken! Ik heb er zin in :)