Singapore, Maleisië & Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Singapore, Maleisië & Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Singapore, Maleisië & Thailand

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

30 April 2015 | Thailand, Bangkok

Na Indonesië vlogen we door naar Singapore, also known as Singebore. Ik mag er geen eerlijk oordeel over vellen, aangezien we er maar zo kort zijn geweest en weinig hebben gezien, maar ik vond het niks. In het restaurant de eerste avond moesten we ineens voor allerlei dingen betalen die je normaal gratis krijgt, zoals een tissue na het eten. Plus we betaalden een vermogen voor de kamers de niet eens de naam 'kamer' waard waren. Thom was ook nog eens ziek, dus de stad verkennen zat er niet in. Nee, Singapore zat ons niet mee.

Zo snel mogelijk de bus naar Kuala Lumpur gepakt, waar ik me een paar dagen heb vermaakt met het verkennen van de vele shopping malls & zoeken naar de speciale eet-eisen van Thom. Hij lag namelijk nog steeds ziek op bed, de dokter was zelfs verbaasd dat hij nog rechtop stond aangezien ie een hele lage bloeddruk had en aan het 'vasten' was. Na een paar dagen goed voor hem gezorgd te hebben, werd ie beter. Gelukkig maar, want we moesten naar het vliegveld om mijn vriendinnetje Elke op te halen! Eigenlijk zou Rob ook komen, maar bij het inchecken kwam ie erachter dat z'n paspoort bijna verliep en niet mocht vliegen. Hem zagen we helaas dus pas een week later.

Met Elke zijn we naar de Batu Caves gegaan. De enorme gouden buddha buiten is het leukste. De grot zelf is niet zo bijzonder. We besloten naar Kota Bahru te gaan (het echte Maleisië gezien vanuit de bus) en vanuit daar naar het eiland Perhentian Kecil. Heerlijk gerelaxt op het strand en gedoken. Het duiken liep bij mij niet zo lekker, aangezien ik bij het ademen steeds water binnen kreeg en ik eerder naar boven ging met een instructeur.

Na een paar dagen doorgegaan naar Penang, waar we Rob eigenlijk zagen! We sliepen in een superluxe appartement met 3 kamers, grote huiskamer, gratis onze kleren laten wassen, heerlijk. Een dag op stap geweest met een lokaal mannetje die ons langs allerlei tempels heeft gereden. Was erg leuk! Leerden ook dat alle buddha-uitvoeringen dezelfde buddha zijn. Helaas zijn we wel vergeten naar de graffiti-tekeningen in Georgetown te gaan..

Besloten vanuit Penang te vliegen naar Krabi, Thailand. Was de goedkoopste en snelste optie. Bij aankomst meteen tickets naar Koh Phi Phi geregeld, waar we nog dezelfde avond aankwamen. Dit is wel erg toeristisch, maar erg mooie stranden! 's Avonds veranderd het eiland in een grote party, inclusief vuurshows en uber-zatte-toeirsten. Nog wel even een bucketje gedronken op het strand!

Na een paar dagen 'moesten' we naar Bangkok, vanwege de Songkran! Hét grote watergevecht! Hierdoor herkende ik ook niks van het Bangkok zoals ik het een paar jaar geleden had gezien. We kwamen 's ochtends aan, ontbeten en ingecheckt en toen op naar de Khao San Road, waar we hadden afgesproken met Britt (mijn collegaatje van Parc)! Zo snel mogelijk waterpistolen gekocht, want na 5m lopen waren we al de lul haha. Als je 'geluk' had kreeg je alleen lauw water over je heen, maar soms was je de gelukkige voor een ice bucket over je hoofd of allemaal vieze klei-smurrie op je gezicht gesmeerd te krijgen. Een grote chaos en party in het centrum, super! Het enige nadeel is dat je niet droog de straat over kan 's avonds om te eten, zelfs dan gooien ze nog emmers ijswater over je heen. En dan is het niet meer leuk!

Na 2 dagen hadden we het allevier gehad met de Songkran en namen we de trein naar Ayutthaya. Daar heerlijk een dagje rondgefietst langs alle tempels. Hier stonden ook overal mensen met emmers water en waterpistolen langs de kant van de weg, maar nu was het vooral heel erg leuk om daar langs te fietsen en even mee te feesten. Super! M'n hart brak wel toen ik een rij olifanten langs zag lopen met toeristen op hun rug en de 'baas' met een haak in z'n hand om de olifant mee te 'corrigeren'. Vreselijk.

Doe alsjeblieft geen olifanten-ritjes. Mocht je het nog steeds op je bucket list hebben staan, google of youtube even naar wat er werkelijk met die olifanten gebeurd. Het zijn zulke machtige, mooie beesten die een hel moeten doorstaan om de wil van de olifant te breken en gehoorzaam te worden. Ik heb er met tranen in m'n ogen naar gekeken. Just watch. Een mooi initiatief is in Chiang Mai bij het 'Save the elephant' reservaat, waar ze mishandelde olifanten opvangen (die ze vrijgekocht hebben). Toen we in Bangkok afscheid hadden genomen van Rob, zijn we naar Chiang Mai gegaan, vooral om dit reservaat te bezoeken. Dit was een fantastische dag. Interactie met die mooie beesten in de vorm van ze voeren en water over ze heen gooien in de rivier en niet op ze rijden etc. Heel bijzonder!

In Chiang Mai ook nog wat tempels bezocht en naar de Night Market geweest. Alles is hier een stuk goedkoper dan in Bangkok, dus scoor hier je souvenirtjes ;)

Terug naar Bangkok en afscheid genomen van Elke, ons laatste bezoek deze reis!

In Bangkok gelukkig ook ons e-visa voor Myanmar aan kunnen vragen. Ivm de Songkran was de ambassade namelijk dicht.. En op Koh Phi Phi een dag stress gehad, daar was het internet te traag om de aanvraag te voltooien. Bloed, zweet en tranen, maar het is gelukt.

Op naar Myanmar!!

Na de week in Myanmar zijn we nog een week in Thailand geweest voordat we verder gingen naar Laos. We hebben bijna een week doorgebracht op Koh Chang. Wat een heerlijk eiland. We sliepen in een simpel hutje vlakbij het strand en genoten van het niks doen. Wel een dagje een scooter gehuurd en het hele eiland rond gereden. Kwamen bij een Nederlandse man terecht die een restaurantje had, waar we kroketten, frikadellen en (soort van) kaassoufflés hebben gegeten, top haha! We hadden bij ons hutje trouwens een vaste gast, een lieve kat die we Kees hebben genoemd. Hij volgde ons overal en zat altijd op de stoel te miauwen als we eraan kwamen haha.

• 31 Mei 2015 - 12:22

Wilma:

Elke keer weer tof om de verhalen te lezen ondanks de gedeelte die al bekend waren!
    Op naar de volgende,het einde is al een beetje in zicht:) of :( ????

• 14 September 2015 - 20:06

Bert-Jan Bos:

26 maart 2015

Hey nichie,

Dankjewel voor jullie lieve kaart en de leuke armband. Wat een verrassing!
    We volgen jullie op de voet maar zo'n kaart is toch extra speciaal.

Veel plezier verder. Singapore nu?
    Ben de draad even kwijt ;)