DOWN UNDER part 2: AUSTRALIË - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu DOWN UNDER part 2: AUSTRALIË - Reisverslag uit Cairns, Australië van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

DOWN UNDER part 2: AUSTRALIË

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

25 Februari 2015 | Australië, Cairns

Vanuit Christchurch vlogen we naar Melbourne in Australië. Was ook weer een hele belevenis voordat we in het vliegtuig zaten. We werden namelijk midden in de nacht opgehaald bij ons hostel en zodra we 5 min in de shuttle zaten, raakte Thom in paniek: hij was zijn telefoon vergeten in het hostel (lag nog op tafel doordat we overhaast moesten vertrekken). Terugrijden kon niet ivm andere mensen in de shuttle + we zouden niet eens het hostel terug in kunnen omdat iedereen sliep en we geen sleutel meer hadden. De chauffeur was heel aardig en moest om half 6 weer mensen oppikken bij ons hostel, dus kon ze dan de telefoon meenemen en om 5.50 geven aan Thom. Maar wij moesten om 6u boarden.. Dus binnen 10 min moesten we de douane door, de gate zien te vinden en op tijd in het vliegtuig zitten. Ik stond te stressen in de douane-rij en liet iedereen voor totdat ik om 5.50u Thom aan zag komen rennen mét mobiel. Naar de gate gerend en waren precies op tijd. Pff. Hadden nog 50 dollar over, dus naar de 1e de beste winkel gerend en onderhandeld met de cassière totdat ik 1 min later een gave sweater voor Thom had met erop 'Sweet as', wat ze allemaal zeggen in Nieuw-Zeeland (alvast cadeautje voor z'n verjaardag haha).

Hebben tot nu toe nergens problemen gehad met onze Cubaanse sigaren (zelfs niet in USA, waar ze er een allergie voor hebben), maar bij aankomst in Australië was het zover. Die man snapte er zowiezo niet zoveel van, maar uiteindelijk mochten we óf 10 sigaren meenemen of we moesten een enorm bedrag betalen. Hebben dus helaas afscheid moeten nemen van 15 sigaren.. Zo'n onzin. Had ik er liever aan 15 mensen in de rij 1 cadeau gegeven.

We hadden met Jolijn (een collegaatje van mij bij Parc) afgesproken om elkaar die dag in Melbourne te meeten. Zij woont nu namelijk voor 10 maanden (geloof ik) in Australië en moest toevallig in Melbourne zijn vanwege een interview. Terwijl we naar Flinderst Street Station liepen kwamen we langs het Australian Open Stadion. Tickets waren uiteraard veel te duur, anders hadden we graag Bert-Jans weddenschap aangenomen om een selfie met Serena te maken in ruil voor frikandellen (die hij dan persoonlijk zou komen bakken hier). Helaas pindakaas, dus maar gewoon in het gras gaan zitten kijken naar de wedstrijden op het beeldscherm. Hebben een leuke dag gehad met Jolijn! Zijn naar een oud-gevangenis geweest waar we werden behandeld als gevangene (incl het checken en proces), de vrouw die het speelde deed het echt super goed en overtuigend. Einde van de middag Sushi happy hour en drankje gedaan met een vriendin van haar.

We hebben daarna nog een paar dagen in Melbourne gehad. De stad verkend, een paar keer naar de Queen Victoria Market geweest ('s middags en 's avonds, beide een aanrader!), geshopt bij de H&M (enige van Australië), halfslapend m'n middelvinger 5 min klem gehad tussen een raam dat naar beneden dichtviel, in het park gelegen en als laatste een hele dag de hele stad doorgelopen op zoek naar camera-winkels ivm een defect waardoor we de foto's niet op de laptop konden zetten (wel gelukt uiteindelijk). Ja, Melbourne was echt een hele leuke en levendige stad. Kan me voorstellen dat daar mensen blijven plakken.

Vanuit Melbourne namen we de nachttrein naar Sydney, een dag eerder dan Fons en Karina zouden aankomen. Zij dachten dat we pas een dag na hun zouden aankomen, maar kwamen expres eerder zodat we hun konden opwachten en verrassen in hun hotel. Mislukte bijna toen we in hun hotel bij de balie stonden om te vragen waar we ze konden verrassen, toen ze ineens voor de deur stonden om hun koffers uit te laden. Snel ergens verstopt en ze verrast toen ze aan het inchecken waren. Ze wilden eigenlijk gaan slapen maar we besloten met z'n allen naar een markt op een eilandje te gaan. 40 min heen en 40 min terug met de bus, en voor wat? De markt stelde niks voor. Het had heel leuk kunnen zijn, want het was in een oud fort, maar was allemaal net niet.
In Sydey uiteraard ook naar het Opera House geweest. Ik dacht altijd dat het helemaal wit was, maar als je dichtbij staat zie je dat het dak uit allemaal kleine tegeltjes bestaat, heel grappig.

Met Thom z'n verjaardag zijn we naar de Blue Mountains geweest, een Nationaal Park. Daar zijn we naar de 'beroemde' Three Sisters (rotsformaties) geweest en hebben allerlei tochtjes (kabelbaan & trein) gemaakt door het natuurgebied. Maar het leukste was natuurlijk om al die schattige kangoeroetjes te voeren (of het eten uit je handen te laten pikken, zo asociaal zijn ze inmiddels geworden door al die toeristen haha) en met een koala op de foto te gaan. Bij deze mochten we de koala niet vasthouden, maar een week later in een andere dierentuin gelukkig wel! Daar keek ik echt naar uit, zo'n schattig knuffelbeest, ben echt verliefd geworden op ze. Maar jeetje, wat zijn ze zwaar haha.

Zijn ook naar Bondi Beach geweest uiteraard! Hebben het 'bekende' wandelpad gepakt langs de kust richting het strand. Kwamen langs een enorme begraafplaats op een mooie plek. Het was helaas een beetje koud om te zwemmen, al ging Karina er wel in (deed ik haar niet na haha).

Vanuit Sydney begon onze tocht van 3,5 week met de huurauto langs de oostkust van Australië. Dit was echt een vakantie tijdens onze reis. In een luxe auto (Toyota Kluger hoor ik van Thom), slapen in mooie hotels/resorts met grote zwembaden en ontbijtbuffets. Wauw, heerlijk! Wij waren gewend om te pakken wat we pakken konden in hostels (gratis koekjes, shampoo-flesjes etc.), dus dat was lastig af te leren met een uitgebreid ontbijtbuffet ;)

We zijn in allerlei leuke stadjes en dorpjes gestopt onderweg. Zo hebben we allerlei proeverijen gedaan in Hunter Valley; chocola, wijn, snoep.. In Byron Bay lekker rondgelopen, op het strand en in de zee gelegen. Echt zo'n fijn surfers-dorpje waar volgens mij veel mensen blijven plakken.
In Brisbane hebben we trouwens een Nederlands winkeltje/cafetaria gevonden en frikadellen en kroketten gegeten, hmm! Hebben er een beetje voor om moeten rijden, maar dat is aan de andere kant van de wereld niet erg ;)

Op Fraser Island hebben we echt genoten. We sliepen in een mooi resort, stonden binnen 1 minuut op het strand, maar moesten daar wel uitkijken voor de dingo's die soms mensen aanvallen.. We deden ook een trip met een toffe gids. Reden in een soort truck en zagen daarmee de leukste en bijzonderste plekjes op het eiland, ook een soort riviertje/beekje waar je heerlijk kon laten voortdrijven door de stroming.
Er was ook een heel helder meer, waar ze over zeggen dat je er jaren jonger wordt als je jezelf daar scrubt met het zand. Uiteraard even geprobeerd; jaren jonger misschien niet, maar wel een heerlijk zacht huidje. Wat wel schrijnend was om te horen, is dat veel toeristen (vooral backpackers) zelf een auto huren om het eiland te ontdekken, maar omdat ze niet gewend zijn aan rijden op zo'n strand (én indruk willen maken op elkaar) gebeuren er veel ongelukken. Er was laatst weer een jeep over de kop gevlogen..

We zijn in Rockhampton naar een krokodillenboerderij geweest, waar ze krokodillen 'fokken' voor de huiden. Daar maken ze allerlei tassen etc. van die ze verkopen. Ze hadden echt veel krokodillen, van mini's tot enorme beesten. Aan de ene kant zielig dat ze alleen daar zijn vanwege hun huid, maar aan de andere kant gebeurt het hier wel op een diervriendelijke manier.

In Airlie Beach aangekomen, hebben we eerst trips geregeld. Fons en Karina besloten een helikoptervlucht over de Great Barrier Reef te doen; wij mochten dat later bij Port Douglas onder water gaan ontdekken. Thom en ik boekten een ferry-ticket waarmee we naar de eilandjes konden. Helaas was de boot naar de bekendste 'Whitehaven Beach' al vol.. Maar goed, ook ontzettend genoten op de andere eilandjes. Het was alleen jammer dat het soms ontzettend hard regende, anders was het echt heerlijk genieten geweest op de witte stranden met palmbomen.

Het duiken bij de Great Barrier Reef kregen we cadeau van Fons en Karina, super lief. En wat hebben we genoten! Het was echt schitterend; ik denk niet dat we ooit nog op zo'n mooie plek gaan duiken. We zagen haaien, schildpadden, heel veel vissen en vooral een mooi (redelijk) onaangetast koraalrif.

Onze laatste stop voordat we aankwamen in Cairns, was Cape Tribulation, een tropisch regenwoud waar de cassowary in het wild voorkomt. Bij ons hotel was een rivier/beek met helder koud water, waar je heerlijk kon afkoelen en genieten van de rust. We hadden onze hele hele trip in Australië nog geen cassowary gezien, maar toen we een rondje reden (+ ijsje aten) en ergens onderweg stopten, kwam er ineens eentje onder de loopbrug door lopen (recht onder ons) met een kleintje achter haar aan. Mooie afsluiter!

In Cairns checkten we eerst in bij het hostel wat Thom en ik geboekt hadden, voordat we 's middags afscheid moesten nemen van Fons en Karina. Was erg gek om ze zo weg te zien rijden, na zo'n mooie trip..
Waren we weer op onszelf aangewezen, en weer op de budget-tour haha. Wat trouwens echt tof is, is dat ze in een hoop steden in Australië gratis grote open lucht zwembaden hebben. Heerlijk!

Na een paar dagen Cairns vlogen we voor 1 dagje naar Darwin, voordat we doorgingen naar Indonesië om met onze nieuwe reismaatjes herinneringen op te bouwen: Laura & Danny!

• 25 Februari 2015 - 15:38

Wilma:

Toevallig net een opname van All you need is love gezien met die Three sisters en Blue Mountain!!
    Deel 2 is weer opgeslagen! Op naar het vlg verhaal binnenkort!Samen met Laura en Danny ooie momenten beleven.JAL:OERS!! Ontzettend fijne weken samen XXXX

• 25 Februari 2015 - 15:54

Rianne:

Wederom genoten van je mooie verhalen! Ben benieuwd naar de verhalen van Karina en Fons! Ik denk dat ze net aangekomen zijn op Schiphol.
    Wel grappig jullie beschrijvingen van Australie.
    Vooral de plaatsen waar wij ook geweest zijn!

• 25 Februari 2015 - 20:49

Karina:

Mooi verslag weer, Jolien. Fijn dat we een deel van jullie wereldreis mee mochten beleven. Hopelijk kunnen jullie nu wat uitgeruster aan het tweede deel van jullie reis beginnen. Veel plezier met Laura en Danny in Bali. Het was ons een waar genoegen om even met jullie mee te reizen. Veel liefs, Fons en Karina

• 14 September 2015 - 20:03

Bert-Jan Bos:

25 januari 2015

Gaan jullie nog tennis kijken in Melbourne? Prachtige wedstrijden weer dit jaar. Moet je wel in de buurt zijn en van tennis houden ;)

Het is ook slechts 1 van de 4 Grand Slam tournooien, de Australian Open. Het crème de la crème van de tenniswereld. Kan ik uuuuuren naar kijken (en niet alleen vanwege de korte rokjes van de dames). Wát een tennis wordt daar gespeeld.

Ben wel fan van Serena Williams, een genadeloze bitch met een winnaarsmentaliteit waar je U tegen zegt.
    Als je daar een selfie mee kunt maken kom ik persoonlijk frikadellen speciaal voor jullie bakken.

• 14 September 2015 - 20:04

Bert-Jan Bos:

5 februari 2015

Strike two! Vandaag opnieuw voor een uitslag naar het ziekenhuis geweest. Ook nu was de uitslag weer uitstekend! De tumor is weer ruim 50% kleiner geworden. Dit smaakt naar meer!