Laos; een land vol verrassingen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Laos; een land vol verrassingen - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Laos; een land vol verrassingen

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

25 Mei 2015 | Laos, Vientiane

Halverwege de reis hadden we het erover om eventueel Laos te schrappen. Het leek ons geen leuk land, waar weinig te beleven was. Oei, wat heb ik die mening bij moeten stellen. Laos is een heerlijk land en heeft me echt aangenaam verrast, qua natuur en cultuur maar vooral qua geschiedenis. Ik heb nooit geweest dat er een 'secret war' is geweest in Laos. De Amerikanen dropten hier hun bommen tijdens de Vietnam-oorlog, omdat Laos spullen zou kunnen leveren maar vooral omdat ze simpelweg van hun bommen afmoesten voordat ze terug naar de basis vlogen. En daar plukken de mensen tegenwoordig nog elke dag de vruchten van.. Stel je voor dat je moet leven van de rijst die je verbouwt op je land, maar je elke seconde tijdens je werk bang moet zijn om op een eventuele achtergebleven bom te stappen. Want dat is de realiteit, en die is ziek.

Maar voordat we daar achter kwamen, namen we eerst vanuit Chiang Mai (noorden van Thailand) een slow boat naar Luang Prabang, met een tussenstop-overnachting in Pakbeng (een klein vissersdorpje met mooi uitzicht over de rivier). Misschien naïef van me, maar ik had zo'n droombeeld van een bijzondere en hele boeiende route over de Mekong rivier met overal dorpjes en spelende kinderen etc. Viel een beetje tegen. Veel mooie natuur en hier en daar wat spelende kinderen in het water, maar that's it. Het was vooral heel ongemakkelijk om 7u achter elkaar op een krakkemikkig stoeltje op een overvolle boot te zitten. Volgende keer maar de bus nemen en ergens anders een dagtripje over de Mekong haha.

Luang Prabang was een heerlijk stadje. Toen we er aankwamen hebben we een van de 'proppers' ons laten overtuigen, aangezien we geen hostel geboekt hadden. We kwamen in een goedkoop en goed guesthouse terecht, chill! Must-do is de avondmarkt hier, krijg je meteen de sfeer te pakken en overal leuke souvenirs! Er is op de markt ook een food-straatje, waar je voor 2 euro je bord kunt volscheppen. Dat deden we de 2e avond en vol dat we zaten, pff.

Hebben hier 's ochtends ook een tuktuk (scooter is niet aan te raden ivm slechte wegen) gepakt naar de Kuang Si watervallen, wauw! Die waren echt super mooi, met van die levels met 'zwembaden' en overal watervalletjes. Heerlijk, wat was dat genieten. Jammer alleen dat je ook hier gratis een fish-treatment krijgt. Excuses voor de jaloersmakende profielfoto.

Vanuit Luang Prabang een bus gepakt naar Phonsavan, een ieniemienie stadje. Hier kwamen we achter de geschiedenis van Laos. Er is ook een centrum waar je indrukwekkende documentaires kunt zien en allerlei persoonlijke verhalen kunt lezen.
In eerste instantie waren we naar Phonsavan gegaan voor the Plain of Jars, waar mysterieuze oude kruiken liggen en niemand weet hoe of wat. We hadden een trip geboekt en kwamen daarna in contact met een filmcrew die ons gratis mee wilde nemen op trip omdat ze mensen nodig hadden voor hun documentaire. Helaas konden we onze trip niet meer cancellen. Achteraf blij dat we zelf onze dag hadden samengesteld want 1 site met kruiken (er zijn er 3) was meer dan genoeg. Ook naar een veld met kraters van bominslagen geweest en naar een Hmong village. Daar gebruiken ze bom-omhulsels als palen om hun huis op te bouwen, plantenbakken etc. Maar het bijzonderste was dat er alleen maar kinderen in het dorp waren. Jongetjes van 5 met hun babybroertje op de heup enz. Alle volwassenen werkten namelijk op het land.

Waardeloze slaapbus naar Vientiane gepakt, echt wie die bussen heeft uitgevonden.. Bij aankomst meteen naar de Vietnamese ambassade gegaan voor een visum, maar het was helaas vrijdag dus tot maandag moeten wachten. Paar dagen op de fiets rondgereden en de stad verkend. Kwamen hierdoor een all-you-can-eat bbq, sushi en ijs restaurant tegen. Hemels! En een frans restaurantje waar we 3 dagen op rij geluncht hebben: broodjes pesto-brie, gerookte zalm, hmmm.

Uiteraard is hier ook een Night Market, zoals in alle steden in Azië haha. Ik was er even snel zelf heen gelopen, Thom voelde zich niet lekker. Binnen 10 min was ik weer terug. Wat was dat onprettig in m'n eentje. Alleen maar lokale mensen (geen souvenirs op de markt, dus geen toeristen) en werd steeds aangesproken. Daarom lijkt alleen op reis me dus niks.

Weer een 'fijne' slaapbus naar de 4000 eilanden in het zuiden van Laos gepakt. We zijn naar Don Det geweest, een eilandje waar het lokale leven nog volop aan de gang is en er 1 straatje is met guesthouses. Hadden een veranda met hangmatten en mooi uitzicht op het water en de eilandjes. Best wel chill, maar er is verder geen drol te beleven. Besloten dus maar de volgende dag meteen door te gaan naar Cambodja!

• 25 Juni 2015 - 18:33

Rianne:

Mooi om te horen dat alles goed is gegaan. Alle foto's zijn wel heel mooi en soms confronterend pijnlijk

• 25 Juni 2015 - 23:55

Laura:

wauw klinkt erg interessant zussie! Mooi maar ook heftig om allemaal te zien waar het is gebeurd. Gelukkig maar dat jullie Laos toch niet over hebben geslagen :) erg boeiend!! Nu zitten jullie alweer in Afrika! Ben blij dat jullie naar huis komen in september hihi!' Dikke kus!

• 29 Juni 2015 - 21:55

Oma Buijs:

Jolien en Thom
    nu ik reageer zitten jullie in Afrika

Hoop dat je daar ook weer veel zult genieten van alles

wat er te zien en beleven is

Zal blij zijn om jullie weer echt te zien

Groetjes Opa en Oma Buijs

• 14 September 2015 - 18:56

Bert-Jan Bos:

3 mei 2015

Lieve Jolien en Thom

Dit weekend hebben wij jullie kaart ontvangen. Wat ontzettend lief dat jullie zo aan ons denken. Ik ben echt ontroerd. Heb met tranen in mijn ogen jullie lieve wensen gelezen. Het sterkt mij enorm, steun vanuit de andere kant van de bol van 2 prachtige mensen die hun droom verwezenlijken. Mijn droom gaat ook uitkomen, dat kan niet anders meer.