Mexico; de toerist uithangen - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Mexico; de toerist uithangen - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Mexico; de toerist uithangen

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

14 December 2014 | Mexico, Cancún

Vanuit Caye Caulker (Belize) wilden we naar Playa del Carmen in Mexico gaan. We vroegen advies in ons hostel Jeremiah's Inn en volgden dat op. We namen 's ochtends de eerste ferry terug naar Belize City, daar pakten we een taxi naar het busstation (wat trouwens in een hele onaangename buurt ligt) en daar namen we een plaatselijke bus naar Chetumal. De kaartjesjongen in de bus hielp ons bij de grensovergangen en douanes met alles (wat soms niet helemaal duidelijk waar je heen moest en wat je in moest vullen, dus was erg fijn). Al met al ging het echt heel soepel, hadden we niet verwacht! Er gaan ook Express bussen naar Playa del Carmen, maar dat zijn nachtbussen en het schijnt dat die gevaarlijker zijn qua bende-overvallen. Dus daarom kozen we voor de dag bus :) Terwijl we trouwens aan het wachten waren op de bus, las ik een mailtje dat ik een nieuwe backpack had gewonnen n.a.v. een prijsvraag, super fijn voor als ik terugkom!

We hadden in Playa del Carmen een Condo geboekt, een soort appartementje of studio die goedkoper/even duur zijn als een hostel, en veel luxer. Maar hier komt het probleem. Wij dachten dat er gewoon een receptie was, nee dus. Je moet vantevoren je specifieke aankomsttijd doorgeven, anders is er niemand. Wij hadden 20u doorgegeven maar doordat niemand het adres wist hebben we een uur rondgelopen terwijl het maar 5 min lopen was. Er was dus niemand meer aanwezig en moesten die persoon bellen. Zorg dus dat je altijd iemands nummer hebt anders ben je de sjaak! Dat was heel vervelend en duur om te bellen, maar gelukkig waren we een uur later gesetteld. We zaten 50 meter van de hoofdstraat af, waar alle winkels en barretjes zitten, en 5 min lopen van het strand. Echt zo'n fijne makkelijke plek om een paar dagen door te brengen na Midden-Amerika. En wauw, weer westerse kleding te koop! Het strand was supermooi wit en helder blauw water, perfect!

Playa del Carmen is ook populair vanwege Cennotes (natuurlijke waterbron in een soort grot) en natuurlijk Chichen Itza. We boekten een combo-trip met die 2 dingen. Chichen Itza wilden we gezien hebben nu we er toch waren en het een wereldwonder is. Maar het viel erg tegen. De ruïnes waren mooi,maar de meesten waren replicas en er waren zo ontzettend veel toeristen dat de hele charme ervan weg was. Daarnaast staan er overal kraampjes en vervelende verkopers. Vond het echt tegenvallen. Tikal in Guatemala was echt zoveel mooier en bijzonderder. De cenote Ik-Kil was wel erg mooi en zo gek dat die gewoon 50m diep zijn. En het was heel lekker om in te zwemmen!

Na Playa del Carmen gingen we naar Cancun. Dat was wel even een tegenvaller na de mooie stranden en leuke sfeer van Playa. In Cancun is het namelijk zo dat het strand wel openbaar is, maar alle hotels zijn zo gebouwd dat je bijna nergens het strand op kunt. En je mag niet een hotel door om op het strand te komen. Maar als je bij de juiste bushalte eruit stapt, moet het goedkomen! Wij deden dat niet (stapten te vroeg uit) en hebben daardoor lange tijd gelopen, wel een leuke tocht gehad by the way! Het is dat we naar Cancun moesten voor onze vlucht naar Havana, anders waren we zeker in Playa gebleven :) Al sliepen we in Cancun dankzij een goede deal van booking.com in een redelijk luxe hotel met super fijne bedden. Heerlijk bijgekomen en eindelijk weer eens Engels-gesproken series kunnen kijken op tv!

In Cancun hebben we trouwens nog een leuke opdracht uitgevoerd. We moesten op een ezel zitten met een sombrero op ons hoofd. Toen we door een straatje met restaurants liepen zag ik ineens een groot beeld van een ezel buiten staan. Ik ben het restaurant binnengelopen met de vraag of ik een stomme vraag mocht stellen haha. Ze hadden zelfs sombrero's die we mochten lenen en hij stelde zelf voor dat ik op de ezel ging zitten voor de foto. Fantastische foto geworden!