Dag 15 - Jaipur Zaterdag 24-07 - Reisverslag uit Jaipur, India van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Dag 15 - Jaipur Zaterdag 24-07 - Reisverslag uit Jaipur, India van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Dag 15 - Jaipur Zaterdag 24-07

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

24 Juli 2010 | India, Jaipur

Vanmorgen rinkelde de wekker weer irritant vrolijk om half 7, want de taxi pikte ons op om 7 uur. Voordat de taxi kwam nog lekker een kopje chai tea (heerlijke zoete Indiase thee) gedronken met een van de zonen, met zijn vrouw en 2 van hun kinderen. Van die man hadden mama, Laura en ik nog 2 gouden teenringetjes gekregen. Daar lopen bijna alle vrouwen hier mee. Het ziet er leuk uit, maar het zit me toch gruwelijk irritant haha. Wij hadden de kinderen trouwens ook nog knaloranje (voel de oranje spirit) ballonnen gegeven (al zijn die bij deze temperaturen binnen no-time kapot).
Ze vonden Laura en mij fatsoenlijke meiden. Ze vertelden dat ze het totaal niet hadden op van die toeristen die echt ‘dé toerist’ uithangen, met grote camera’s (oeps, hier ben ik ook zwaar schuldig aan), die geen respect hebben voor de plaatselijke bevolking (dat heb ik wel zeker).
Ja, het was echt een leuke liefdevolle familie, waarbij het gaat om het contact met hun gasten en niet om het geld dat ze ermee verdienen. Echt een familiebedrijfje en hun gasten en niet om het geld dat ze ermee verdienen.

We kwamen ‘s ochtends rond 10 uur aan in het guesthouse Vinyak in Jaipur. De taxi-chauffeur wist niet zo goed waar het precies was, dus volgden we een jongen op de fiets die ons ernaartoe bracht. We werden weer goed ontvangen door een van de zonen in het familiebedrijf. Hij heeft best lang met ons staan praten, van alles uitgelegd over de stad en hoe toeristen hier worden afgezet. Hij liet ons allerlei kamers zien waar we uit konden kiezen. Papa en mama kozen een net nieuwe kamer met nieuwe badkamer. Laura en ik kozen gewoon een ‘oudere’ kamer, waar ook nog een tafeltje en stoelen in stonden. Aardig als ze hier zijn, kregen we een nieuwe douchekop, want die oude was geen doen. Echt heel fijn was deze nog steeds niet, maar goed, we zijn in India hé!
Ik ben echt al gewend hier. Ik vind het niet eens raar meer dat iedereen kriskras door elkaar rijdt, dat er een kudde koeien midden op de snelweg ligt en heel het verkeer ontregelt, dat we opzij moeten springen voor een tuktuk enz. Ik zal het zelfs raar vinden om in Nederland weer rechts te rijden, keurig in te halen en niet overal eindeloos getoeter om me heen te horen.

Vandaag, in Jaipur, hebben we het fort (alweer een fort? Jep!) bezocht. Het stond ergens op een berg en was sowieso niet loopbaar, dus namen we weer zo’n leuke tuk-tuk. Helaas was deze niet erg comfortabel. Normaal gaat er 1 van ons voorin naast de chauffeur zitten, maar dat mocht deze keer niet. Dus met z’n 4’en op de achterbank, zeer prettig dus.. Eerst bracht de chauffeur ons naar oude (en nieuwere) graftombes, helemaal massief marmer met allerlei uitgewerkte figuren en toestanden. Super mooi, maar het was uiteraard weer erg warm, dat er helaas voor zorgde dat ik me daar meer mee bezighield. Het was er wel erg mooi, je zal maar zo belangrijk/rijk zijn dat je in zo’n ding begraven wordt.
Hierna zijn we verder gegaan naar het fort. We waren eigenlijk van plan om met een olifant naar boven te gaan, maar dat ging helaas niet door. De olifanten zijn in deze tijd van het jaar uit de stad en ook wordt er geprobeerd om het olifantentoerisme terug te dringen. Er zijn allerlei fondsen opgericht om geld in te zamelen voor het verbeteren van de levens van de olifanten. Máár, we hebben mooi wel een olifant gezien die heerlijk lag te genieten in het water, terwijl 2 jongetjes hem aan het wassen waren. Aangezien de olifanten dus niet door gingen, moesten we zelf die ellendige trap opklimmen haha. Ik voelde me al zo slap als een vaatdoek (eten stond me erg tegen), dus prettig was het niet. Door de vreselijke hitte waren we allemaal wat minderen in staat om lang rond te kijken. Hierdoor zijn we te snel naar buiten gegaan, waardoor we waarschijnlijk de helft niet gezien hebben, oeps!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolien

A DREAM CAME TRUE: TRIP AROUND THE WORLD!

Actief sinds 21 Juni 2010
Verslag gelezen: 173
Totaal aantal bezoekers 42612

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 01 September 2015

Trip around the world

01 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Nepal & Thailand

10 Juli 2010 - 08 Augustus 2010

Rondreis INDIA 2010

Landen bezocht: