Dag 19 - Agra Woensdag 28-07 - Reisverslag uit Agra, India van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Dag 19 - Agra Woensdag 28-07 - Reisverslag uit Agra, India van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Dag 19 - Agra Woensdag 28-07

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

29 Juli 2010 | India, Agra

Vandaag zijn we naar Fatehpur Sikri geweest, oftewel 'de Verlaten Stad' in de buurt van Agra. We hadden een gids die ons van alles liet zien en vertelde. Zo kregen we te horen dat deze stad maar 15 jaar lang bewoond is geweest. Keizer Akbar had de stad in de 16e eeuw (google is best handig als je iets even niet meer weet) laten bouwen, een paleis met allerlei andere gebouwtjes. Maar ze kwamen er al snel achter dat er een groot waterprobleem was in Sikri (zelfs na de aanleg van een kunst-meer), dus na 15 jaar was iedereen weer vertrokken naar een andere stad en bleef dit zo achter. We zagen bijvoorbeeld de slaapkamer, waar het bed zo ontzettend hoog was dat je er onder door kon lopen en met een omweg er bovenop kon komen. Het was trouwens heel warm die dag, en als je over het binnenplein liep (0,0 schaduw) begreep je waarom de mensen weggetrokken waren. Op het binnenplein was trouwens op de tegels een spel getekend met in het midden een troon. Op die troon zat de keizer dan, en als pionnen voor het spel gebruikte hij vrouwen.. Die vrouwen moesten urenlang in die bloedhete zon staan, echt ongelooflijk. Dat alles voor het plezier van een keizer..
Maar het waren wel echt supermooie gebouwen, met allerlei details en toestanden. Vanaf de tweede verdieping (alles was open, geen ramen of muren) had je supermooi uitzicht over de binnenplaats en de andere gebouwen, en ook over het groene water. Ontzettend smerig water, maar wel mooi.

Daarna zijn we ergens anders heengegaan. We gingen naar een tempel (denk ik?), waar ze offers brachten. Eigenlijk mocht je alleen binnen als je ook een offer bracht, dus wij hebben ook een of andere lap stof gekocht en touwtjes. De lappen stof worden later gebruikt om voor arme vrouwen en kinderen kleren of hoofddeksels te maken, dus een goed doel! De touwtjes waren om aan een soort raam vast te knopen (zie een foto die ik bijgevoegd heb), terwijl je dat deed moest je een wens doen die dankzij dat dan zou uitkomen. Ben benieuwd of die van mij uitkomt haha.

Vanaf daar liepen we naar de overkant van het plein (half-rennend over de gloeiendhete stenen, want je moest je schoenen daar overal uit), naar een soort mega grote poort waar het ook super druk was. Aan de andere kant was een erg hoge trap, maar ook heel mooi uitzicht. De poort zelf was uiteraard ook weer erg mooi, zoals alle gebouwen in India ongeveer.

Na alles gezien te hebben zijn we teruggegaan naar het hotel, lekker een hapje gegeten en 's avonds nog even langs het internetcafé gegaan.