Kerst vieren in Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Kerst vieren in Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Kerst vieren in Cuba

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

25 December 2014 | Cuba, Havana

En toen gingen we naar Cuba! Daar hadden we echt zin in, al hadden we er wel gemengde gevoelens over, omdat we verschillende verhalen hadden gehoord van mensen. Maar nu was het wel het juiste moment met al die veranderingen die plaatsvinden in Cuba. Bij het inchecken voor de vlucht naar Havana, kregen we even een kostenplaatje. Iedereen moet sowieso 350 pesos betalen als die naar Cuba vliegt. En omdat wij over land Mexico binnen waren gekomen moesten we daarbovenop nog eens 350 pesos pp betalen.. Dure grap om het land uit te komen! Het zure was dat we die 350 extra pesos niet hadden hoeven te betalen als we 7 dagen ipv 8 dagen in Mexico waren gebleven..

We hadden vooraf al een taxi geregeld via onze Casa Particulares zodat we niet die chaos op het vliegveld in Havana hoefden te trotseren. Hebben op het vliegveld onze euro's gewisseld (neem euro's mee en geen dollars, daar houden ze niet van in Cuba, dus moet je extra betalen als je die inwisselt) naar CUC's (het Cubaanse toeristengeld, het lokale geld is pesos). We ontmoetten Nederlandse meisjes die door de chaos bij het wisselen niet goed hadden gecheckt en 300 euro te weinig terug hadden gekregen. En het is niet tof om zo je reis in Cuba te beginnen. Wat een verandering was het trouwens toen we in Havana aankwamen. Allemaal oude auto's, maar inmiddels reden er ook al genoeg 'normale' auto's rond. Gelukkig was onze taxi een echte old-timer!

In Havana zijn we een paar dagen gebleven. We hebben veel rondgelopen, met name in het oude gedeelte van de stad. Daar is een lange straat die vooral gericht is op toeristen. Ga die straat af en je komt veel mooiere dingen tegen. Ook zijn de souvenirtjes etc. veel goedkoper in de zijstraatjes. In de Casa Particulares kun je trouwens tegen een kleine bijbetaling ontbijt bestellen, doe dat. Je wordt helemaal in de watten gelegd en krijgt zoveel eten dat je tot het avond eten propvol zit.

Na Havana zijn we een paar dagen naar Cienfuegos gegaan. We hadden van mijn ouders een leuk adres gekregen (ook een Casa Particulares) waar we ook verbleven. We waren er ook met Kerstavond en werden uitgenodigd om met het gezin samen Kerstdiner te vieren. Super lief! Het waren zulke leuke mensen. Op het dakterras hadden ze de tafels gezet en een apart tafeltje voor ons gedekt zodat we privacy hadden maar ook met hen konden kletsen als we wilden. In Cuba eten ze met alle feestdagen varken. Heel de dag hadden ze een enorme varkenspoot/been in een oud oventje liggen. Voor mij als niet-vleesliefhebber klonk het niet als een feestmaal, maar het vlees was verrassend lekker. We hadden als kleinigheidje een taart gekocht voor ze als dessert. Ze behandelden ons echt als familie. Maar toch was het raar om die avond in je korte broek op een dakterras in Cuba te zitten met een andere familie dan die van jezelf. Hadden toen wel even een slik-momentje, maar dat is logisch.
1e kerstdag waren we in Havana, werd helemaal niks aan Kerst gedaan. Net zoals 2e kerstdag terug in Cancun, Mexico. Dat was wel even wennen, omdat het bij ons dan juist echt gevierd wordt. Maar goed!