Mamta & Jun - Reisverslag uit Dhapasi, Nepal van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Mamta & Jun - Reisverslag uit Dhapasi, Nepal van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Mamta & Jun

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

04 Juli 2012 | Nepal, Dhapasi

Namaste!

Oke, waar moet ik beginnen. In een woord: wauw! Zoals de meesten weten ben ik verliefd geworden op India, nou Nepal kan daar zeker aan toegevoegd worden. Na een lange reis (twee overstappen in Londen en Doha, waar we 3 andere vrijwilligers meeten), kwamen we maandagochtend aan op het vliegveld van Kathmandu, waar we nog de douane door moesten. Ik was vergeten mn moneybelt af te doen dus dat ding begon vreselijk te piepen, maar uiteraard keek de security niet op of om. Buiten stonden allerlei Nepalese mannetjes op een rij met een bordje. We zagen ons mannetje meteen staan met zijn bordje om ons naar ons hostel te brengen, aangezien we de dag erna pas naar ons gastgezin gingen. Er waren al 3 vrijwilligers in het hostel, dus toen was de groep al bijna compleet. In de loop van de avond en dag erna kwamen de andere 3 vrijwilligers. We zaten in Katmandu maar hebben niet zo lang daar rondgelopen, we hadden allemaal erg veel last van onze jetlag en totale vermoeidheid, dus zijn lekker vroeg ons bed in gedoken. Dinsdagochtend kwam Rajesh (onze Nepalese programmaleider) ons ophalen en bracht ons naar zijn huis in Dhapasi, waar onze orientatieweek is. ‘s Ochtends hebben we een introductie gehad met alle vrijwilligers. We hebben elkaar leren kennen dmv spelletjes en kregen uitleg over de Nepalse cultuur. Rajesh heeft ons welkom geheten in Nepal door middel van een ritueel en een ‘ name-giving ceremony. Ik heb de Nepalese naam Jun gekregen, wat maan betekent. Bij de ceremony kregen we een stip op ons voorhoofd. Nou ja, meer een plakkaat rode kleverige rijst die er naar verloop van tijd af viel of via je neus naar beneden gleed. Daarna kreeg je een sjaaltje om je nek.
Na een typisch Nepalese lunch (mijn bestelling: 2 pancakes banana) hebben we nog informatie gekregen en aan het einde van de middag kwamen een voor een de gastouders ons ophalen. Erg spannend! Onze gastmoeder kwam binnen, was erg spontaan en begon meteen Engels te praten etc. Ze is erg modern gekleed, woont in een GROOT huis en het is echt zo chill hier. Ik kan het niet anders beschrijven. We zitten nu in Dhapasi in een rijke buurt, en dat is wel af te zien aan de huizen hier. Waar mensen in kathmandu hutje aan hutje wonen, hebben ze hier grote huizen met hoge hekken eromheen. Wij slapen in een groot huis, 3 verdiepingen, incl eigen gebedsruimte, bibliotheek gedeelte (nu ik dit typ in het bibliotheekgedeelte zit er tegenover me al een uur lang iemand te bidden). Ze zijn oprecht geinteresseerd in ons, erg fijn! De gastmoeder woont hier samen met haar broer en zijn vrouw. Haar man zit voor zijn werk in Amerika en haar 14-jarige (!) zoon zit in Pakistan in het leger. Iedereen is hier erg vriendelijk en gastvrij en probeert je te helpen waar ze kunnen.
Vandaag hebben we Nepalese les gehad. Echt super leuk. Hebben allerlei dingen geleerd, en hebben deze week nog 2 of 3 Nepalese lessen.
Let me introduce myself: Mero naam Jun ho. Mero ghar Holland ho. Bujhnu bhayo? Voor de leken onder ons heb ik het simpel gehouden: Ik heet Jun (mijn Nepalese naam vanaf nu, word in het gastgezin ook alleen maar zo genoemd, ze kennen mn echte naam volgens mij niet eens meer). Ik kom uit Nederland. Begrijp je het?
Gister vertelde onze gastmoeder meteen dat ze donderdag een bruiloft van haar nichtje heeft en omdat we nu part of the family zijn mogen we mee. Hoe tof is dat!! We waren zo enthousiast en helemaal hyper. Wanneer krijg je zon kans nou? We zijn vanavond met Rajesh en zijn vrouw sarees gaan shoppen, zodat we een goede prijs en kwaliteit zouden krijgen. Ze liggen nu nog bij de kleermaker dus morgenmiddag kunnen we ze ophalen. Ik heb een roze saree gekozen, ben erg benieuwd!
We hebben al veel regen gezien. Vanmiddag stortregende het, maar Nederlanders als we zijn, zijn we door de ondergelopen straten gestruind en kwamen we verzopen terug.
Oja dat vergat ik bijna! Gister heb ik voor het eerst rijst met mn handen gegeten!! Haha wat hebben die mensen gelachen. Mamta (oftwel Marissa) bracht het er goed vanaf. Ik had er wat meer moeite mee haha. Je moet erbij slurpen anders valt alle rijst uit je mond. Dus papa en Laura, ga maar niet bij een gastgezin eten haha dan erger je je helemaal kapot tijdens het eten :p Ik ruik de rijst beneden al, dus zal nog een aantal fotos uploaden zodat jullie mee kunnen genieten!! :)

Veel lieve groetjes uit het verre en o zo mooie Nepal :)


  • 04 Juli 2012 - 14:52

    Thom:

    Hey Jun,

    klinkt allemaal heel gaaf. Ik ben echt blij voor je dat het zo leuk is. Ik kijk echt weer uit naar je volgende verhaal en vergeet je roots niet haha. Anders moet ik straks een snelcursus Nepalees gaan volgen ;). Geniet er maar lekker van en vergeet niet af en toe naar je kussensloop te kijken.

    Dikke kus en ik mis je :)

  • 04 Juli 2012 - 16:03

    Pappie Roland:

    Grappig dat je de drukte met alle herrie en rommeligheid, die we vorige keer in India aantroffen, nu weer zo vertrouwd aanvoelt bij je. Ik mis het ook trouwens, komt volgend jaar wel weer goed..
    Ik volg je verhalen met veel interesse de komende tijd. Geniet beide van alles en keep safe ! Liefs x

  • 04 Juli 2012 - 16:19

    Vul Hier Je Naam In.:

    Wauw Jolien! Hoe meer ik lees hoe gaver het klinkt!!!! Dit gaat echt de reis van je leven worden denk ik dus geniet en beleef het bewust ;) dikke knuffel terug van ons!!!

  • 04 Juli 2012 - 16:19

    Laura:

    Oh van Laura ;)

  • 04 Juli 2012 - 16:48

    Mamsie:

    Wat een mooie naam hebben ze je toegekend,die houden we erin.Volgens mij zitten jullie daar erg luxe!! TOF hoor,en dan ook nog mee naar een echte Nepalese bruiloft Geweldig. Klinkt super allemaal,tot mailens dikke kus aan Jun van mama xxxxxxx

  • 04 Juli 2012 - 16:57

    Eveline:

    He Jolien, Suppper om te lezen. Heb je ook al van die grappige mannetjes gezien net als uit dat progamma van ''echte meisjes ondekken zichzelf''.. als je die ziet moet je er echt een foto van maken!
    Heel veel succes & plezier. Voor je het weet zijn die weken om en gaat alles weer zoals normaal in Nederland.

    Groetjes xxx Eef en Rob denk ik ook wel dat die erbij wilt, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Dhapasi

Jolien

A DREAM CAME TRUE: TRIP AROUND THE WORLD!

Actief sinds 21 Juni 2010
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 42613

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 01 September 2015

Trip around the world

01 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Nepal & Thailand

10 Juli 2010 - 08 Augustus 2010

Rondreis INDIA 2010

Landen bezocht: