Joining Hand - Reisverslag uit Panauti, Nepal van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu Joining Hand - Reisverslag uit Panauti, Nepal van Jolien Oomens - WaarBenJij.nu

Joining Hand

Door: Jolien

Blijf op de hoogte en volg Jolien

11 Juli 2012 | Nepal, Panauti

Het is nu bijna 12u smiddags. Marissa is haar middagdutje aan het doen, en ik heb eindelijk internet opgestart gekregen op de laptop van Himal, de baas van het weeshuis. Helaas is bijna de heleft van het scherm kapot, dus ik zie maar deels wat ik typ. Let dus maar niet op de spelfouten haha. Waaar zal ik eens beginnen. Afgelopen zaterdag zijn we gaan hiken met de groep vrijwilligers en Rajesh. Het was een redelijk zware tocht, maar we hebben zoveel mooie dingen gezien. Zijn over de rijstvelden gelopen, langs plaatstelijke huisjes, door modderpaatjes, door het bos, over de bergen, zoveel moois gezien. Zal snel wat foto's proberen te plaatsen! 's avonds hadden we een food-party bij Rajesh thuis (het programmahuis). Het was de laatste avond voordat iedereen naar zijn project ging. Bijna alle meiden hadden hun kurta/saree aanhgetrokken, erg leuk! Marissa en ik hadden pastasalade gemaakt. Onze huismoeder vond het rg lekker en zou het vrijdag gaan maken als haar vrienden kwamen eten. Zondag werden we om 09.00 opgehaald door Him al, de baas van het weehsui waar we vrijwilligerswerk gaan d0oen. We gingen gelukkig met de taxi want het waren erg leuke weggetjes.. In het weeshuis zijn 8 kindren, 3 jongens en 5 meiden in de leeftijd van 6 tot 14 jaar. Het zijn leuke kinderen, die erg goed engels spreken . Het gaat er gedisciplineerd aan toe in het weeshuis.Om 6u staan we op om thee te zetten voor de kinderen. Tot 8 u gaan ze huiswerk maken, daarna uurtje lesgeven aan ze, daarna ontbijt en dan gaan ze om half 10 naar school toe. Tot 16u zijn we vrij, want dan komen ze pas weer uit school.We drinken dasn eerst thee en eten koekjes. Daarna moeten ze een uur huiswerk maken en hebben ze een uurtje vrije tijd maar dan maken ze vaak ook nog steeds huiswerk. Dan moeten wij een uur engelse les geven en daarna gaan we eten. We wisten vantevoren niet dat we les moesten geven dus daar zijn we totaal niet op voorbereid. Gelukkig maakt dat niet veel uit, maar ik had het liever vantevoren geweten. Het viel me al met al een beetje zwaar en een beetje tegen, maar het nu gaat het steeds beter. Ook na verhalen van andere vrijwilligers die op scholen kwamen waar ze niks mochten doen of waar ze zagen dat kinderen geterroriseerd werden en geslagen werden met stokken. Hier worden de kinderen heel liefdevol behandeld. Ze vertelden wel dat ze op school geslagen worden met een stok als ze iets verkeerd doen of niet luisteren.
Gisteren hadden we dus weer vrij smiddags en we besloten naar Noma Buddha te gaan. Dat is een witte tempel boven op een berg met al die valggetjes en tempels met gouden daken. Iets wat je gezien moet hebben als je hier bent. We gingen vol goede moed op weg. Kort gezegd: een uur in de bus moeten wachten tot die ging vertrekken, daarna 45 min met de bus over verschrikkelijke wegen met kuilen erin, daarna moesten we 3u lopen bergopwaarts. Vreselijk zwaar. Een Nepalese jongen wees ons de weg, hij nam allerlei shortcuts dwars door het bos. Het weas echt niet tof. Toen we die shoirtcut hadden gehad, gaven we op. We konden echt niet meer. Terwijl we van het uitzicht aan het genieten waren kwamen er ineens 2 nederlandse meiden de berg af. Na en gesprek met hun en hun fotos te hebben gezien, mwaren we overtuigd om toch nog erheen te gaan. Het was nog een keer 30 min lopen maar het was het allemaal waard. Het was zo mooi daar. Schitterend uitzicht, mooie tempels, echt adembenedemend. Bij de tempel kwamen we 2 andere vrijdilligerws van onze groep tegen die daar werkten. Ze namen ons mee naar de gebedsruimte van de monjniken, waar op dat moment een gebed plaatsvond. Het was zo ontzettend mooi om te zien. Haast niet uit te leggen. Je zou bijna spontaan boeddhist worden ;) De terugweg verliep gelukkig wel voorspoedig, maar toen we thuiskwamen was ik zo kapot en had ik zon hoofdpijn (warmte, hoogte) dat ik opbed ben gaan liggen na het lesgeven. Ik was niks meer waard haha. Vandaag hebben we een chilldag ingelast tussen onze lesssen etc door. Morgen gaan we naar Kathmandu en slapen we savonds bij Rajesh. Vrijdag gaan we met alle vrijwilligers naar het Chitwan Nationaal Park t/m zondag. Ben erg benieuwd! We gaan er kanoen in een rivier met krokodillen, wassen met olifanten etc etc. Ik houd jullie op de hoogte!

  • 11 Juli 2012 - 11:02

    Pappie Roland:

    Je hebt het enige juiste gedaan: doorzetten, want 'nu' ben je er. Als je het niet gedaan had zou je achteraf waarschijnlijk balen.

  • 11 Juli 2012 - 12:53

    Wilma:

    Zeg lieve schat pas je wel op , met die krokodillen! Een lekker hapje is nooit weg HiHi! Stoer van je dat je door heby gezet,zo ken ik je weer. Vanochtend met Thom gekletst via sms .Hij mist je wel hoor!! En voelt het voor jouw allemaal? Lijkt me een mooi ervaring bij de boeddhisten,maar pas op raak niet in de ban van... Gisteren gezllig geklept met Marissa haar moeder. Hebben ze ook uitgenodigd bij ons. Dag lieve Jun xxxxxxxmama


  • 11 Juli 2012 - 15:37

    Lieve Vriendje:

    Ja ik mis mijn lieve vriendinnetje heel erg. Pas maar op voor die krokodillen inderdaad als die dezelfde smaak hebben als ik eten ze je gelijk op. Ik ben benieuwd wat je ervaringen worden voor aankomend weekend.

    Kusjes lieve Jolien en geen bruine pakketjes meenemen he ;)

  • 12 Juli 2012 - 15:04

    Wilma:

    adressen: Sandra/Kwartelstr 30 4815 GH .Oma / Overakkerstr 53 b 4834 XH Opa / nederbrakelstr 45 4826 CR
    Succes morgen met de krokodillen.
    XXXX mama

  • 13 Juli 2012 - 19:49

    Bert-Jan:

    Grote klasse ! Zie je dat dat hardlopen toch nog ergens goed voor blijkt te zijn. Ik heb ook wel eens overwogen boeddhist te worden maar het lijkt me ook wel weer eentonig worden. Die gasten gaan nooit eens samen naar de kroeg ofzo. (of alleen stiekum). Je moet wel een keertje krokodillenvlees eten hoor! Best lekker.

  • 15 Juli 2012 - 11:34

    Nettie:

    Leuk om je verslag weer te lezen.
    Gelukkig worden de kids bij jullie wel fijn behandeld.
    Ik hoop dat je de kans krijgt om met een krokkodil op de foto te kunnen.

    Succes verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Panauti

Jolien

A DREAM CAME TRUE: TRIP AROUND THE WORLD!

Actief sinds 21 Juni 2010
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 42668

Voorgaande reizen:

02 September 2014 - 01 September 2015

Trip around the world

01 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

Nepal & Thailand

10 Juli 2010 - 08 Augustus 2010

Rondreis INDIA 2010

Landen bezocht: